söndag, mars 26, 2006

Små kläder

Hej, jag är väldigt spinkigoch har därför alltid svårt att hitta byxor här i Sverige som passar mig. Ska till Beijing snart. Tror du att jag kan hitta någonting?

Ulrika: ja gud ja! Kineserna (tjejerna) är så pyttesmå och smala att man tror att de ska gå av om man råkar putta till dem. Du kommer inte ha några problem alls!

Jag har vanligtvis Medium här i Sverige, men i Beijing har jag XL i kinesiska kläder. Sen finns det givetvis kläder gjorda för västelränningar som är större.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Hur kan man översätta klädstorlekar så att man på ett ungefär köper kläder som faktiskt passar ens pojkvän, kompis etc när man kommer hem? Hur mycket skiljer sig svenska S, M, L från kinesiska? Jag är jättedålig på att mäta med mitt ögonmått och skulle behöva tips på hur man kan göra rätt..
Tack för hjälpen!

Unknown sa...

hej Pernilla!

Om jag ändå kunde ge dig ett bra svar men det är jättesvårt! Att ha storlekar fastsydda i kläderna är ju ett västerländsk fenomen och har inte riktigt samma standard i Kina.

När folk frågar brukar jag berätta om första gången jag skulle köpa en jacka i Beijing. Jag provade XS som var alldeles för stor och bad att få en mindre. Då fick jag XXL som passade perfekt.

Du kanske minns att det för något år sedan blev jättemycket problem med storlekarna på HM? Att de inte stämde? Det var kläder som sytts upp i Kina.

Dock har de faktiskt blivit mycket, mycket bättre och handlar du på Sidenmarknaden kan det oftast vara ganska rätt i storleksordning.

Jag har som sagt M och får alltid köpa L eller XL i Kina. Dock är många tjejkläder väldigt väldigt väldigt små. Jag provade en juicy-overall en gång. Jag är ingen stor tjej. Jag är 160 cm, är rätt vältränad och väger runt 60 kilo. Jag kom inte ens i XXL! Jag fick inte upp byxorna över låren!

Killkläder däremot brukar vara av samma storlek som i Sverige.

Det jag gjort när jag handlar åt pojkvännen är att prova hans kläder hemma, och sen provat dem där.
När det varit tjejkompisar har jag mätt deras midjor, lår och byst. Så ja, för att vara säker så rekommenderar jag nog måttbandet.

Anonym sa...

åhh, hur lätt är det att hitta en juicy mysdress? Jag vill ha en sån i äppelgrönt eller plommon. De verkar så himla sköna. Hur mycket gav du för din, om du nu köpte nån?

Unknown sa...

Caroline: Ja till slut hittade jag faktiskt en som jag fick på mig, största storleken:)

Juicy finns på Sidenmarknaden och kostar runt en hundralapp för ett set.