fredag, maj 05, 2006

Dagens lästips

Som ni vet beställde jag en låda böcker från adlibris för ett tag sen och igår kunde jag hämta dem. När jag slutade jobba idag vid fem sjönk jag ner i soffan och började läsa Anchee Mins Kejsarinnan Orkidé.
Jag har inte kunnat släppa den förutom vid maten (vi åt ute så det var inte läge att langa fram en bok mitt i maten). Fantastiskt bra och intressant!
Boken beskriver något som jag jämt missar i och med att jag i princip enbart läser rena faktaböcker, nämligen stämningen, sederna, kulturen, detaljerna, överdådet under Qing-dynastin. Givetvis är berättelsen om Cixis liv intressant (kejsarinnan orkidé är Cixi, den sista kejsarinnan av Kina) men framför allt är allt som fyller berättelsen enormt intressant.
Är det någon bok ni ska läsa i sommar så är det den!

Finns på Adlibris för 42 kr.

Inga kommentarer: