fredag, september 01, 2006

Resbranschen

Hej Ulrika!

Du jobbar i resbranschen och skriver en blogg. Du är vänstervriden och stödjer inte multinationella företag. Jag tycker inte att det här går ihop. Har du aldrig tänkt på massturismens inverkan på ett land?

Jo, massor. Jag är en otrolig hycklare i den här frågan. Samtidigt som jag sitter i Zone touristique på Djerba och gnäller över alla turister så sitter jag faktiskt där själv och stödjer det.

Att resa har alltid varit mitt stora intresse och det är svårt när intresse och moral krockar. Jag försöker hela tiden göra saker som ska lindra samvetet.

Dessa saker är:
* Jag försöker i så hög mån som möjligt stödja lokala affärer, restauranger och hotell. Fast detta brister ganska ofta när det gäller hotell, men jag har faktiskt blivit bättre!
* Jag försöker att inte bete mig som en västärbästturist som dömer invånarna.
* Jag försöker lära mig lite av språket istället för att vara arg för att ingen kan engelska.

Det jag gör är kanske inga jättegrejer, men jag försöker i alla fall!

Inga kommentarer: