tisdag, januari 24, 2006

Ädelstenar

Hvor er det best å handle smykker? skal kjøpe en diamant ring til en venn?

Ulrika: Jag har tyvärr ingen som helst aning. Någon annan som vet?

Anledningen att jag verkligen har noll koll är att jag aldrig vågat köpa ädelstenar i Kina. Här kommer en liten varning, även om jag inte gillar att varna i bloggen.
Det finns väldigt många falska ädelstenar i omlopp, framförallt i sydostasien, men även i resten av asien. Jag har fått ett flertal mejl där jag varnats för att just den här sortens lurendrejeri i Kina.
Folk har köpt fina ringar, halsband, armband och blivit lovade att det är äkta ädelstenar. Det här har varit fina affärer, med kostymklädda herrar och lyxig omgivning. När stenarna senare värderats i Sverige har de visats vara av glas.
Var försiktig om du ska köpa ädelstenar i Kina!

Det enda jag med lugn kan rekommendera är pärlor. Pärlorna är sötvattenspärlor, men av väldigt god kvalité. Ett vanligt, vitt pärlhalsband, med relativt stora pärlor kostar ca 35 kr, matchande armband ca 15 kr och örhängen ca 20 kr.

Inga kommentarer: