fredag, januari 20, 2006

Söndag 8 januari

På söndagen tog vi en riktig Beijingdag, vi spenderade nämligen hela dagen i området Shishahai, ett otroligt välbevarat hutongområde kring tre vackra sjöar. När vi kom dit slogs jag direkt av hur många offentliga toaletter som bygts. Är det jag som missat det föregående år eller är det nybyggt? Ja ja, trots det så såg vi både en man och ett litet barn ställa sig mitt på gatan och kissa.

Shishahai är aldrig en besvikelse. Vi vandrade runt planlöst men prickade in ett par sevärdheter, till exempel Prins Gongs trädgård. Ett besök i Shishahai måste man hinna med i Beijing, så är det bara. Att ta en promenad längs med sjöarnas stränder är som att komma in i en annan värld, till ett annat Beijing.

Trist var att hutongområdet var otroligt smoggigt. Trots att det är lite trafik i området, så samlas förmodligen alla avgaser där på grund av de omringande stora vägarna. Mina luftrör är ganska känsliga och jag gömde mina andetag bakom en stor halsduk.

På eftermiddagen åt vi en god middag på en liten restaurant och jag fick klarhet i hur mycket jag gjort bort mig.

När man beställer strimlat kött får man ofta in små fyrkantiga beiga saker som ser ut som små wettexdukar. Jag har alltid trott att det är wettexdukar och har snällt torkat av borden med dem innan jag gått. På denna restaurant frågade Johan vad det var, och det visade sig att det är som små pastabitar! Man rullar alltså in köttet i det och äter dem! Inte konstigt att så många servitriser fnittrat åt mig! Jag har trott att de tyckt att jag är hjälpsam och i själva verket har de sett mig som världens mest korkade västerlänning som skrubbar in mat i bordet!

På kvällen tog vi en shoppingtur i området där vi bodde, Chongwenmen. Gustav och Johan hittade inte så mycket, då det är ett rätt dyrt område när det gäller shopping, men jag hittade två huvtröjor jag prutade ner till 30 kr. Sitter och skriver i en av dem nu. Härligt lila i sammet. I like.

På kvällen tog vi en långpromenad vilket i sig är ganska intressant. Går du ur vid 19-tiden kommer du att träffa på MASSOR av arbetare som kommer i grupp efter att dagen slutat, på väg hem. Förbered dig för att bli Uttittad. Jepp, med stort U.

Slut på dag 6.

Inga kommentarer: