måndag, januari 16, 2006

Torsdag 5:e januari

När vi vaknade på torsdagen bestämde vi oss för att äta en traditionell frukost. Vi begav oss till en livsmedelsaffär och handlade bröd, yoghurt, chokladmjölk och juice. Sedan satt vi på hotellrummet i säkert en timme och bara åt och pratade. Jag passade på att springa ner till receptionen och skaffa mig en karta, medan Gustav och Johan drog på sig långkalsongerna.

Vi tog tunnelbanan och gick av vid Yonghegong, Lamatemplet, som jag verkligen älskar. det är så oerhört vackert, särskilt på morgonen när morgonsolen glänser på de guldkantade taken. Jag hade på vägen köpt med mig rökelser som vi brände och visade vår vördnad.

Vi korsade därefter vägen och gick till Konfuciustemplet. Som vanligt var vi de enda turisterna och munkarna tittade lika nyfiket på oss medan vi tittade på dem. Tyvärr restaureras Konfuciustemplet för närvarande så vissa tempel var stängda. Men det roligaste i hela tempelt fick vi se, stentavlorna med alla studenters namn.

Väl utanför Konfuciustemplet blev vi mer eller mindre attackerade av vykortsförsäljare. Som tur är så har många väldigt vackra - min favorit är paketet med hutongbilder - så vi köpte på oss en del. De flesta har jag tagit hem men några skickade jag.

Därefter fortsatte vi med tunnelbanan två stationer och efter en kvarts promenad genom ett mycket vackert hutongområde kom vi fram till Trumtornet och Klocktornet. Gustav och Johan vågade sig upp, medan jag hoppade denna gång. Men jag följde med in på området, mest för att slippa alla påstridiga rikshaförare.

På vägen därifrån blev vi indragna i en liten tebutik där de som vanligt försöker pracka på en te för 180 kr/hektot. Jag dricker inte ens te och därför ter det sig synnerligen oattraktivt för mig. Men både jag och Johan hittade varsin liten drake i träd som vi köpte hem. den ser väldigt bra ut i min samling just nu.

Vi vandrade nedför Dianmen Daije, som är en väldigt bra shoppinggata. Det pågår just nu rea inför det kinesiska nyåret så jag hittade två riktigt, riktigt fina skinnväskor för en femtiolapp styck. Är mycket nöjd med mitt köp.

Sedan ledde jag dem till ett av mina favoritvaruhus i Beijing - Tianyi Shichang! Jag älskar verkligen det stället. Det har ingen logik och du kan hitta allt hur billigt som helst. Jag köpte brodyrkit till min mormor, Gustav köpte skinnskor för 100 kr och CD-case och Johan köpte ett CD-case för 50 kr som rymde 500 dvdskivor.

Efter det var vi ganska nöjda med vår förmiddag. Vi åt en riktigt bra lunch i kvarteret innan vi hoppade in i en taxi. Väl tillbaka på hotellet slappade vi någon timme och pratade om allt vi sett.

På eftermiddagen begav vi oss till Wangfuijing som är en riktig paradgata i Beijing. Vi besökte The foreign bookstore där vi köpte mycket roliga böcker om Mao (kineser har en förmåga att skriva om Mao som en gud). Då det är rea, vilket jagnämnde tidigare så kan man verkligen fynda på dne här tiden av året. Ett 10-tal affärer har 10-kronors-marknad, de säljer helt enkelt ut stora delar av lagret för 10 kr. Jag köpte handväskor, jadegrejer, prydnadssaker och mycket annat för bara 10 kr som hade prislappar som visade minst 200 kr styck. Jag var mycket nöjd.

På kvällen blev det åter att hänga i kvarteret Chongwenmen som jag älskar. Slut på dag 3.

Inga kommentarer: