söndag, februari 26, 2006

Flickorna

Flickorna i Kina är så smala att våra XXS hade fladdrat på kroppen. Jag kan inte låta bli att undra. Kan de verkligen vara sådär smala av sig själv? Kan det vara något genetiskt? Jag tycker att det är så märkligt.

Jag frågar en nybliven vän, en tjej som pluggar konst som vi brukar träffa när vi tar en kaffe på kvällen. Hon är inte särskilt smal och är ganska öppen med vilka fel det kinesiska samhället har.

"Nej, vi har verkligen inga genetiska fördelar" skrattar hon. "Vår smalhet har ersatt våra liljefötter. Att bli tjock är det värsta en kvinna kan göra och därför ser man endast fattiga kvinnor som är tjocka". Jag tycker att det låter märkligt då jag ofta ser tjocka män över allt. "Jo, men män är en helt annan sak. Att få en pojke är en ära, och pojkarna skäms bort under hela sin barndom. Här är det väldigt fint att kunna äta på McDonalds och Burger King och söner växer nästan upp där". "Själv är jag inte särskilt smal för att jag har föräldrar som jobbar inom västerländska företag. Min mamma växte upp med att svälta sig själv för att vara så smal, men när jag kom hade hon och pappa börjat jobba inom X (hon ville inte att jag skulle uppge vilket företag) och jag tror att det var därför de insåg hur sjukt det faktiskt är att svälta sina döttrar, och göda sina söner". I mina öron låter det märkligt. För mig är vårt västideal sjukligt med minst lika mycket utseendefixering och jakt efter att vara skinny.
Men samtidigt finns det en stor skillnad. Vi växer upp i ett samhälle där vi svälter oss. Kinesiska flickor lever i ett samhälle där många familjer svälter dem.

Och när jag senare går på stan och ser alla dessa pinnsmala modeller kan jag inte låta bli att undra om det hon sagt är sant. Flickorna är många gånger smalare än våra modeller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så är det i Japan också har jag fått det berättat för mig av en Japansk utbytesstudent.
Vi trodde det var genetiskt (två av oss adopterade och avis, vi trodde vi hade fått dåliga gener) men när vi frågade sade hon att det var ytterst medvetet som de var smala, detta för att behaga mannen som hon sade denna högutbildade pinnsmala lilla söta japanska.
Tuttkillar ska nog inte åka till Japan tänkte jag tyst för mig själv...

Unknown sa...

Ha ha, nej de hade blivit vääääldigt besvikna. Fast jag tror att sillisar snart kommer bli lika stort där som här. Det skulle inte förvåna mig.