lördag, februari 25, 2006

Förbjudna staden


Förutom Kinesiska muren är förmodligen Förbjudna staden den populäraste sevärdheten i Beijing. Ganska ofta läser jag att man inte ska bli skrämd av alla turister som går dit. För mig hade absolut motsatt verkan, jag tänkte mig Förbjudna staden som minst sgat trång.

Men det är faktiskt inte så farligt. Förbjudna staden är enormt stor med sina 9999 rum. Vanligast är att man börjar söderifrån och går norrut. Hela tiden tror man att det ska vara den sista gården och att det ska ta slut, men det tar aldrig slut! Då ska man ha i åtanke att en väldigt liten del av Förbjudna staden är öppen för turister. Den största delen är stängd. Vi turister går enbart igenom själva mittendelen av palatset.

I o m dess storlek så försvinner alla andra besökare. Jag har blivit enormt bortskämd.
När jag besökte Grand Palace i somras (Bangkok) tyckte jag: men vad då, det här är väl inget. Förmodligen beror det på att Grand Palace verkligen var FULLT av turister. Man kunde inte ta ett foto utan att få med ett tiotal huvud.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det bästa med Förbjudna staden tycker jag är att irra sig utåt sidorna. Gå från de stora pampiga mittengårdarna när ni ser öppningar i murarna. Gå vilse på alla de små fina innergårdarna där det är alldeles folktomt - särskilt på den östra sidan. En fascinerande kontrast mot de stora hallarna och gårdarna i mitten där de flesta människor stannar.