tisdag, februari 28, 2006

Trist

Min blogg har verkligen exploderat de senaste veckorna när det gäller besökare. En väldigt trist sak är att jag inte längre kan skriva teorier och vad jag tror. Jag gillar att skriva om mina tankar, oavsett om jag läst om dem eller om någon sagt det till mig. Nu blir folk så sjukt provocerade av det. I och för sig förväntade jag mig att det skulle bli så. Jag är absolut ingen kinaexpert och har aldrig påstått det. Jag är en vanlig turist med ett stort intresse. Jag skriver uppsats på Lunds universitet om kulturrevolutionen. Jag läser allt jag kommer över. Jag har kontinuerlig kontakt med flertal insatta - allt från historiker, till shoppingexpert, till historiker, till kineser. Ur mina samtal med dem uppstår ofta tankar.
När vissa människor läser den här bloggen blir de "avundsjuka" och gör allt för att sätta dit en. Det är inget ovanligt i bloggvärlden.

Men nu tänker jag säga det en gång för alla: har ni några invändningar mot det jag skriver, granska er själva i tio sekunder och tänk efter: vet ni att er förklaring är rätt eller är ni bara lite avis för att jag får så mycket uppmärksamhet.

I somras var det bland annat en man som ville sätta dit mig för allt jag skrivit om kinesisk historia. Om det är något jag har koll på så är det banne mig Kinas historia. Jag lutade mig på universitetsutbildning, han på susning.nu.
Jag är verkligen ledsen men susning.nu är inte så seriös som man vill tro. Detta är ett exempel. Jag kommer inte att ändra vad jag skrivit för att det står något annorlunda på susning.nu. Jag fick säkert tio kommentar där han spydde galla över mig tills jag slutade läsa dem och raderade dem direkt.

Jag har inget emot att folk säger emot mig men:
1. Ni behöver inte vara otrevliga.
2. Jag får tycka vad jag vill. Jag tror på yttrandefrihet.
3. Bli inte så förbaskat arga för att jag inte ändrar vad jag skriver. Jag har ändrat hur många inlägg som helst genom tiderna för att jag fått reda på nya källor (tack tack!). Men jag kan inte använda susning.nu som källa. Det går emot allt jag lärt mig på universitetet.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Nej, jag hade faktiskt inte dig i åtanke.

Däremot har jag fått fem mejl idag där jag kallas "medelklassf***a", "fet hora" och "kommunisthora". För att jag inte trodde på att kineser äter hundar till vardags.

Johan sa...

Jag antar att jag är en del av detta, så igen, ursäkta om jag hade en otrevlig ton. Inte alls min mening.

Låt dig inte avskräckas av oss avundsjuka och elaka läsare. Fortsätt skriv. ;)

Thérèse sa...

Jättetråkigt, men vi är många som gillar din blogg och lär oss mycket här. Så fortsätt skriv.

Unknown sa...

Ja det ska jag också. Igår började jag tänka lite på att stänga ner bloggen, men jag gillar ju att skriva.

Cliff Hanger sa...

Inte ska du stänga bloggen heller. När man får mycket besökare är det alltid en liten klick idioter som också letar sig dit. Bry dig inte om dem.

Unknown sa...

Nej jag gillar ju att blogga. Nu slänger jag alla elaka mejl istället.