måndag, februari 27, 2006

Vanligt mejl

Är du helt jävla körd? Är du helt jävla dum i huvudet? Hur fan kan du tipsa om ett land där mänskliga rättigheter kränks varje dag? Hur fan kan du stödja det de gör genom att åka dit och dessutom tipsa andra om att göra samma sak? Fast det tänker väl inte du på när du bor på Hilton din jävla medeklassf***a????

Ulrika: i och med att det här är ett väldigt vanligt sorts mejl som jag får nästan varje dag så svarar jag på det här på bloggen.

Visst är det ett moraliskt dilemma. Visst är det svårt att skriva så mycket om ytligheter när man vet att landet har så många problem. Kinas moderniseringsprocess har gått fort, väldigt fort, men tyvärr har demokratin inte hunnit med den snabba förändringen.

Förmodligen är det många som inte håller med mig men jag tycker inte att jag stödjer det jag är emot genom att åka dit, snarare tvärtemot. Jag tror inte att ett land förändras av att isoleras. Tänk er själva att liljefötterna var normalt till 1900-talet då engelsmän, amerikaner och fransmän mer eller mindre stormade Kina.

Kina stod still i utvecklingen när det var isolationistiskt. De senaste 100 åren har det förändrats så mycket att man knappt tror på det man läser. Jag tror inte att det är en tillfällighet att Kina förändrats sedan européer börjat strömma in.

Men det här är som sagt min högst personliga åsikt. Jag kanske är helt fel ute, men jag tänker inte undvika ett fantastiskt folk och ett fantastiskt land för styrets skull.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig ton i det där mailet, suck.

Jag håller med dig i ditt resonemang. Det har ju aldrig fungerat att "isolera" ett land till demokrati. Tack vare alla de kontakter som har kunnat knytas genom den nya öppenheten, blir det allt svårare för regimen att kontrollera sina medborgare.

Anonym sa...

..och varför har den j**a lågklass-jag-vet-inte-vad gjort något så lågt som att gå in på denna sida?!?! Mänskligarättigheter är viktiga, men precis som du skriver Ulrika får man se dem från rätt perspektiv. Varken Rom eller Beijing byggdes på en dag. Kina har 1300 miljoner invånare, och alla har ju inte avrättats än?!?! Per capita - hur många får dödsstraffet i USA, detta glorifierade högstatus-land????? Varje land måste ses utifrån sin egen historia, sina egna utgångspunkter. Kina är på väg. Vi hoppas på RÄTT väg!

Och du lågklassare - sluta vanära det fria ordet, använd ett vårdat språk i din åsiktsredogörelse. Eller skaffa dig en egen hemsida/blogg (som vi andra undviker att läsa). Lova mig Ulrika att slänga sådana här mail i papperskorgen!!!!

:-) Malin

Unknown sa...

Åse: jag tänker också så! Kina blir ju mer och mer fritt och jag tror att det hänger ihop med att fler och fler turister strömmar in.

Malin: Jag håller med dig, det känns som Kina verkligen är på rätt väg.
Jag brukar slänga såna här mejl men nu har jag fått så många att jag tyckte att det var dags att besvara dem.

Thérèse sa...

Det där mailet hade alldeles för otrevlig ton för att besvaras tycker jag. Låter helt sinnessjukt att du får såna varje dag. Jag har inte alls något bra svar om bojkott eller inte. Men är bojkotten motiverad och har stort stöd som till exempel den mot sydafrika under apartheidregimen eller den mot Burma idag (burmesiska demokratirörelsen uppmanar turister att inte åka dit något man faktiskt borde respektera åtminstone om man bara åker som turist). Generellt tycker jag inte att bojkott är något bra men i vissa fall. Vem turistade i Chile under militärdiktaturern eller Sydafrika under aprtheidregimen? Fast det här gäller inte Kina idag, inget land, företag eller organisation driver Kina-bojkott. Kina är spännande och jag åker gärna dit, men man kan inte helt ignorera att det är kluvet att åka till en diktatur man inte sympatiserar med. Inte lätta frågor alltså, men eftersom din blogg handlar om tursittips så förstår jag att du hoppar över sånt här. Det är ju heller ingen som är ovetande om att Kina inte är en demokrati. Så kan ju var och en ta ställning själv vart man vill eller inte vill åka. Men är det inte lite väl enkelt att tro att det är européernas förtjänst att Kina förändrats? Det låter lite som dom goda demokratiska vita ch dom onda diktatoriska kineserna. Nu menade inte jag att vara otrevlig och jag tror inte du menar så heller. Du vet att jag gillar din blogg. Jag ville bara kommentera det här med bojkott . Nu blev det ett sånt här långt inlägg igen, jag ska skärpa mig:-)

Unknown sa...

Therese:

"Men är det inte lite väl enkelt att tro att det är européernas förtjänst att Kina förändrats? Det låter lite som dom goda demokratiska vita ch dom onda diktatoriska kineserna"

Nej här håller jag med dig, jag var nog lite väl eurocentrisk när jag skrev det:) Jag är ju emot väldigt många västerländska ideal och idéer.
Det jag menar är att jag tror att i ett utbyte mellan europeer och kineser så sker en utveckling för båda parterna.

och nej, du ska inte skärpa dig. Det är roligt att ¨få så långa inlägg!

Anonym sa...

Usch, jag blev så sur och illa berörd när jag läste vad du får för mail. Det är iaf inte jag som skickar dem! *kramar om* Jag tycker du skriver jättebra, som du vet, och försök att inte lyssna på dem som mailar sån skit till dig. Eller bli arg och släpp ut allt på en gång, då brukar iaf inte jag ta åt mig lika mycket.

Unknown sa...

Virvla: det värsta är inte människor som skriver sådana mejl som ovan. De kan man ju slå ifrån sig ganska snabbt.
Det värsta är människor som verkligen går in för att tracka ner en, som inte kan skriva något trevligt till en. Allting går ut på att kritisera och vara arg. Sånt blir så tröttsamt.