söndag, februari 12, 2006

Pruta

Många undrar hur mycket man ska pruta när man är i Kina, vad som kan vara originalpris.

Jag kan säga att oftast ska ni betala ungefär 10 % av deras startpris. Ha i åtanke att alltid som högst betala 30 % av deras startpris.

Ett exempel är när jag och Hustav skulle köpa ett par skor på Sidenmarknaden. Mannen slog in 1650 på räknaren. Vi tittade på honom med ett lende och följande konversation inleddes:
J: Bu yi...
Säljare: Ke yi... yi qian!
J: Ha ha... yi bai, ke yi?
S: ke yi.

Översättning:
Jag: Nej...
Säljare: Okej, 1000!
Jag: Ha ha, 100, okej?
Säljare: Okej.

Ganska lätta ord att lära sig och uttala. Istället för 1650 kr fick jag betala 100. Förmodligen hade jag fått ner det så mycket på engelska också men det hade tagit mycket längre tid. Så fort man kan lite kinesiska går det lättare.

Inga kommentarer: