onsdag, februari 22, 2006

Tidningar

För några månader sedan skickade jag in en artikel till en tidning som handlade om Beijing. Jag blev nekad för att jag tidigare sålt två artiklar till STA Travels , då de ville inte beblanda sig med resbranschen.

Idag hittade jag några artiklar från samma tidning på nätet som handlade om Beijing och OH MY GOD! Visst, jag har sålt guideartiklar till STA, men deras artiklar är ju tydligt sponsrade av resebyråer som åker till Kina. Allt i artikeln handlar enbart om hur du åker med resebyrå X, som ska vara billigast på marknaden.
Jag har ganska bra koll på resebyråer och priser och dresebyrå X är definitivt en av de dyraste. Den billigaste, Euroochina, nämns inte ens.

Okej, det kanske är fel av mig att sälja guider, men är det inte minst lika fel att utge en artikeln för att vara objektiv när den är uppenbart sponsrad?

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Det är INTE fel av dig att sälja guider. Men det ÄR fel av kvällstidningar och andra tidningar att låtsas vara objektiva när dom uppenbarligen inte är det. Något jag ofta stört mig på.

Unknown sa...

Jag är också less. Det är så himla tydligt vilka som är annonsörer i sådana artiklar. Mina guider har ju inte ens handlat om sådant, utan om shopping och praktiska tips.