söndag, december 04, 2005

Budget

Många grubblar på budget innan de ska åka till Beijing. Man läser att Beijing är dyrare än landsbygden och börjar föra över mer och mer pengar till reskontot.
Men oroa er inte. Beijing är billigt.

Nedan beräknar jag att ni redan betalt boende.

Mat kostar väldigt lite i Beijing. Om ni håller er borta från hotellrestauranterna (vilket ni ska göra i vilket fall, de erbjuder ändå bara tråkig mat och bufféer som stått så länge att fått svenska kockar att gråta). Äter du på kinesiska restauranter kan du räkna med 10-30 kr per måltid beroende på hur många rätter ni vill ha och vad ni dricker.
Transport är också billigt. Åker du mkt tunnelbana, som är det bästa transportmedlet, klarar du dig på småpengar.
Sen är det shoppingen, här kommer pengarna in.

Ska ni inte shoppa utan åker på kulturresa räcker 100 kr/dag.
Vill ni shoppa räcker 300 kr/dag.
Vill du shoppa sådant som är dyrt i Kina t.ex. Canada Goosejackor, tekniska prylar etc. så räkna med 500 kr/dag.
Ha gärna med er lite extra, det finns hur mycket som helst att shoppa där.

Nedan följer lite prisangivelser när det gäller shopping så har ngt att gå efter:

Canada Goosejacka: ca 250-300 kr
DVD-filmer: 10 kr
Te i lösvikt: från 20 kr/hektot
Kinesiska vinterjackor: 20-50 kr
Kinesiska sneakers: 10-20 kr
Västerländska sneakers: 100 kr
6 Bordstabletter med underlägg: 20 kr
Plånböcker: 5 kr
Pärlhalsband: 15-35 kr

När jag besökte Beijing i januari shoppad ejag som en galning (53 kilo bagage med mig hem) men lyckades landa på en budget kring 300 kr/dag. Mycket beror på att jag lärde mig shoppa och att jag hade rätt bra koll på vad saker ska kosta.
Om ni redan vet vad ni ska handla i Kina så passa på att fråga innan vad sånt ska kosta.

En favorit var på Yashow när jag skulle köpa små kinesiska dockor som en souvenir. Pekade och frågade hur mycket de kostade. Fick svaret 240 yuan. Tittade trött på henne och frågade igen How much. Förmodligen förstod hon att jag inte var en lättlurad västerlänning och gav mig det rätta priset: 10 yuan. D.v.s. mindre än 5 % av vad hon sa från början.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Du är en riktig Beijing-expert! Hur mycket (mellan tummen och pekfingret) kostar följande och var är bästa stället att inhandla dessa nödvändigheter?

herrskor (strl 46!)?
jackor?
T-shirts?
Tröjor?
Kalsonger?
Byxor?
Klockor?
herrskjortor*
Kavajer?*
Kostymer?*

*(ev skräddarsydda?)

Tack på förhand och vänlig hälsning,

Magnus