fredag, december 09, 2005

Guide!

Har ju helt glömt bort att recensera Berlitz nya version av resguiden om Beijing. Konstigt nog uppger Adlibris namnet Peking trots att den heter Beijing.

Jag köper sällan Berlitz guider då jag tycker att de är i minsta laget. Jag älskar resguider och brukar alltid ha en vid sängen som jag läser innan jag somnar.
Men denna gång blev jag riktigt imponerad av den! Är fortfarande rätt besviken på Willaguiden som innehåller väldigt många sakfel som beror på rent slarv. Dock är Willmaguides en guidebok man kan nöjesläsa på ett helt annat sätt än Berlitz.

Här kommer min recension!
♥ = mycket dålig
♥♥= dålig
♥♥♥ = Varken eller
♥♥♥♥ = bra
♥♥♥♥♥ = mycket bra

Inledning: ♥♥♥♥♥
Min anm: Mycket intressant inledning som ger en adekvat bild av Beijing

Praktiska restips: ♥♥♥
Min anm: Ganska tråkigt uppstyltad men med ett bra urval av fakta

Parlör: ♥
Min anm: De ord jag upplevt som nödvändiga såsom vatten, ris etc finns ej med.

Nöje: ♥♥♥
Min anm: Bra fakta om vart vösterlänningar går. Men ingen information om vart kineserna festar

Bilder: ♥♥♥♥♥
Min anm: Otroligt vackra bilder

Historia: ♥
Min anm: Alla resguider gör såhär: de förklarar Beijings historia men utelämnar landets historia vilket är en omöjlighet. Verkar mer intresserade av att rabbla årtal än att ge sammanhang.

Tips på Shopping: ♥
Min anm: Endast ett fåtal marknader och gallerior uppmärksammas och det är sådana som finns med i alla resguider.

Fakta om Sevärdheter: ♥♥♥♥♥
Min anm: fenomenalt bra! Ger en kortfattad historisk överblick som är intressant och förstålig.

Hotellrekommendationer: ♥♥
Min anm: Flesta hotellen som tipsas om är första klass hotell eller väldigt dyra.

Restaurantrekommendationer: ♥
Min anm: Beijing svämmar över av billiga restauranter med underbar mat för inga pengar alls. Istället rekommenderar man internationella restauranter som kostar det tiodubbla och som dessutom har mycket sämre mat.

Totalt betyg: ♥♥♥
Helt okej om man ska till Beijing på en weekend och endast se de viktigaste sevärdheterna. Dock inte användbar vid shopping eller längre resa.

Inga kommentarer: