torsdag, december 08, 2005

Tehus

När ni är i Beijing måste ni besöka ett tehus! Det är helt enkelt ett café på kinesiskt vis. Man får gå dit, beställa ett te (säljs oftast i hekto) och sen får du med dig det hem som blir över.

Priserna varierar kraftigt. Visa tehus har underhållning med akrobatik och då kan teet ingå i entrebiljetten, andra tar en billig peng för ett glas te, men oftast får du köpa som jag skriver ovan, i hekto.
Var beredd på att det inte är särskilt billigt om man jämför med annat i Kina. Ett hekto te kostar från 60 kr på tehus men då kan man vara flera som delar.
När du beställt te kommer de ofta fram med en liten vagn där du får peka på tilltugg du vill ha. Tänk på att dessa kostar från 20 kr/styck.

Det finns ett tehus inrymt i Klocktornet som är väldigt mysigt. En kopp svart te kostar ca 10 kr men du förväntas handla någon souvenir eller något te innan du går därifrån.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar din blogg och ser fram emot att läsa mer om din resa! Längar tills jag ska till Peking (10månader kvar...)
Jag kommer vara ute och resa ganska länge och Peking är i början av min resa, vet du hur posten fungerar? Jag skulle vilja köpa saker och sedan skicka hem till Sverige för att sedan resa vidare utan överviktig packning...

Unknown sa...

Åh Tack så hemskt mycket! vad glad jag blir!

Jag har själv inte skickat något, men jag har hört av vänner att det fungerat bra. Man skickar då med båt och det tar ett par månader tills det kommer fram.

Anonym sa...

Du är nu länkad från min blogg, jag hoppas det går bra!?

Unknown sa...

Ja det är klart det går bra! jag blir bara glad:)