söndag, december 04, 2005

Vinter

Du skriver att du brukar besöka stadenpå vintern, går det att vistas utomhus???!!! Naturligtvis kan man aldrig gardera sig mot enstaka köldknäppar men generellt, upplever du kylan som ett problem?

Ulrika: Jovisst är det kallt men så mycket problem är det absolut inte. Generellt är det nollgradigt, det har varit mellan -2 till +5 när jag varit där. Men i Beijing är det ett torrt klimat, det är ofta soligt och det blåser mkt mindre så jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig frusit iBeijing såsom jag gör här i Sverige oktober - mars (jag hatar kyla). Dock är kinesiska muren en helt annan historia. När jag var där i januari var det -17 och nästan storm. Det var en nära döden upplevelse för mig som bor i Skåne och aldrig vistats i temperaturer under -5. När jag åker dit är jag rejält påklädd - d.v.s. dunjacka, strumpbyxor under jeans, mössa, halsduk, vantar och det är aldrig några problem. Enda gången jag minns att det blev kallt om kinderna var när jag och var ute och gick i sex timmar och ja, då är det väl inte konstigt att man fryser lite grann.Men om ni klär på er lite extra kommer det absolut inte vara några problem. Tänk på att ta varma skor, dunjacka och en varm mössa så kommer det gå hur bra som helst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ulrika!

Vilken bra sida! Bra med hotelltipsen. Har kontaktat alla tre men de vill ha mitt visakortsnummer för att bekräfta bokningen. Brukar du lämna ut det eller hur gör du?

Tack på förhand!

Unknown sa...

Enbart till Novotel Xin qiao vilket har fungerat utmärkt.

De drar inga pengar innan du kommer sålänge du inte skickar en fullmakt (namnunderskrift, kopia på ID) och kopia på ditt visakort. Känns tryggt med tanke på dagens internetbedrägerier. Novotel är ju en global kedja som finns över hela världen så då är det mindre risk att bli lurad.

Antar att du bokar via www.novotel.com om du ska bo på Xinqiao? Annars får du bästa priset där.

Och av de tre hotell jag rekommenderar är Xin qiao absolut det mest prisvärda.