måndag, februari 06, 2006

Tråkig grej

En väldigt tråkig företeelse som är ganska vanlig i Beijing är besvikelsen. Det är nog det enda jag tycker är jobbigt när jag besöker Beijing. När kineserna ser att du är västerlänning springer de fram till dig och visar det dyraste, oavsett om det är klädesaffärer, restauranter eller tehus. Jag gillar inte fisken i Beijing, men servitören pekar alltid maniskt på fiskrätterna. När jag tar fläsk, som jag älskar, ser man ibland hur besvikna de blir. Fisk och skaldjur är dyrast. På tehus börjar servitrisen direkt peka på mystiska tesorter jag aldrig hört talas om som kostar 800kr/hektot. Mne jag älskar deras svarta te och beställer det för 60 kr/hektor. Ännu en gång ser man besvikelsen i deras ögon.

Usch, jag tycker att det är jobbigt. Jag känner mig elak.

Inga kommentarer: