lördag, maj 27, 2006

Kopior

Som alla vet så har jag köpt en hel del kopior när jag är utomlands; jeans, skor, väska m.m. Så är det i Asien. Det är 100 ggr enklare att finna kopior än att finna original.

Jag har ingen moral när det gäller kopior. Jag kan inte tänka "Nämen stackars Puma" eller "Stackars Arnold Schwarznegger". Arnold var ju på besök för några månader sedan i Beijing och blev SKITARG när han insåg att alla sett Terminator. Varför? Jo, den säljs nämligen inte i original i Kina. Han menade att man utnyttjad filmindustrin och att Kina måste sätta stopp för det här, vilket de försöker göra.

Men samtidigt, Arnold: istället för att slåss mot kopior kanske du skulle slåss för yttrandefriheten? Kanske hade inte samma kopiemarknad funnits om alla kineser tillåtits att se vad de ville och köpa vad de ville. Idag har i och för sig det mesta lyckrats upp men det finns fortfarande spärrar. Att Christina Aguileras "Dirrty" skulle få visas på TV är otänkbart.
Om kineser fått se och höra på vad de ville, tror ni att samma kopiemarknad skapats?
Det här är verkligen bara min gissning, och absolut ingen sanning, men jag tror inte det.

Så, Arnold, kämpa för större yttrandefrihet, och mindre för pengar. Du behöver inte mer, eller hur?

Inga kommentarer: