torsdag, maj 18, 2006

Tips för skribenter

Jag får rätt många mejl från unga som vill satsa på en karriär som skribent och vill ha tips. Egentligen är jag nog inte idealpersonen för frågan i och med att jag varken har journalistutbildning eller någonsin haft fast anställning som journalist. Jag frilansade innan jag fick mitt jobb, och har aldrig haft siktet på att bli journalist.
Men några saker jag har lärt mig är:
1. När du skriver så var försiktig med att använda jag-form. Läsare är ofta inte särskilt intresserad av DIN resa, utan resmålet. Visst kan mamma och mormor tycka det är kul men håll det då till dagbok eller blogg. Tidningar är sällan särskilt intresserade av att köpa in något sådant. Ibland funkar det, men då ska man gärna ha en förankrad plats och vara väldigt respekterad inom området.
2. Lär er skilja på kritik och kritik. Ta åt er av all konstruktiv kritik ni får, sug in det som en svamp! Säger någon att er stavning är knagglig, så är den förmodligen det och bör ses över. Blir inte sura för att folk ger er konstruktiv kritik, utan var glada för det!
Sen finns det så klart väldigt okonstruktiv kritik som man lär sig att strunta i med tiden. Man märker ganska fort om någon bara vill provocera eller är avundsjuk eller bara vill synas.
3. Knyt kontakter. Du tjänar absolut ingenting på att vara otrevlig mot någon. Jag har fått många utskällningar som redaktör och en sak är säker: människor som bråkar över skitsaker och är allmänt smittade av hybris anlitar jag inte igen. Jag rekommenderar inte heller dem till någon annan.
4. Profilera dig! Många åsikter finns om Ebba von Sydow men en sak är säker: hade hon inte marknadsfört sitt namn så hårt hade hon förmodligen aldrig kommit så långt. Kräv att texter du säljer ska ha dittt namn, även om det säljs till en resbyrå. Det är viktigt att ditt namn syns!
5. Spara allt ni skrivit så ni kan skicka det som textprov när ni söker skribentjobb. Det är mycket, mycket mer pondus i att skicka tidningsurklipp eller länkar än ett worddokument.
6. När ni skickar textprov så var väldigt noga med stavningen och språket. Ingen vill ha extra arbete för att ni inte orkade korrläsa.

ja, några tips från mig. Kankse något bra. Lycka till i alla fall!

Inga kommentarer: