onsdag, maj 17, 2006

Stoltast

En bekant frågade mig för några dagar sen vilken artikel/krönika som jag är stoltast över. Jag började skriva redan när jag var 16 år (första tidningen var en radikalfeministisk tidning) så det har blivit en hel del genom åren.

Den artikel jag är stoltast över är en helt oarbetad, felstavad, slarvigt skriven artikel som jag skrev för backpacking.se för ett år sedan. Vi hade lite kris på bp angående artiklar, vi hade inte fått in några nya på veckor så jag fick ordern att skriva ihop nåt under söndagskvällen om min syn på resande. Jag hade ingen fantasi och började bara skriva. Det tog ungefär en timme och kände att det var känslomässigt blajj, men valde att publicera det ändå. Lite skamsen kände jag mig som slarvat ihop det så.

Den artikeln har senare betytt otroligt mycket för mig. Jag vet att min mamma blev näst intill chockad och otroligt glad. Jag tror hon visste hur mycket jag tycker om henne, men det är nog annorlunda att se det i text.
För det andra fick jag mitt jobb på grund av den. "Jag fann min match i en tjej som hängt på Backpacking sedan starten. Hon heter Ulrika Rudqvist. Jag hade aldrig träffat henne och läste en grej hon skrivit. Jag anställde henne direkt" skrev Stephan i sin blogg i februari. Och det var så det gick till. Mattias hade inte hunnit berätta för mig att Bp sålts så ni kan ju ana min chock när jag fick ett mejl som ungefär lät såhär:
"Hej, jag har hört att du jobbar ideellt på den här sidan som redaktör. Läste den där artikeln "En falsk backpackers..." och fastnade direkt! Vad säger du om en fast anställning?"
Ha ha, eh ja!

Och än idag kan jag inte ens ändra stavfelen. Vet inte varför.

Artikeln finner ni här

Inga kommentarer: