söndag, augusti 13, 2006

Cykel!

Jag och mamma var ju på shoppingtur i går och vi kunde inte låta bli att planera Beijing-resan lite grann, trots att det är så lång tid kvar.

Jag har alltid varit grymt misstänksam mot att hyra cykel. Den största risken för turister i Beijing är ju trafiken och det är i den flest dör varje år. Oftast är det bilolyckor men cykelolyckor är inte heller ovanligt. Folk kör både bil och cykel som galningar.

Men vi har ändå bestämt oss för att hyra en cykel, och hjälm (inte en chans att jag ger mig ut där utan hjälm och det tycker jag inte ni ska göra heller), och ta oss runt i Shichahai. Där är ju knappt några bilar och folk cyklar rätt lugnt bland hutongerna.

Att hyra en cykel för en dag är billigt. Vad jag har sett när jag gått förbi cykeluthyrare har det kostat 10-30 kr per dag.

Det stora minuset är att alla cyklar har handbroms. Så om någon har koll på ett ställe där man kan hyra en cykel med fotbroms så är jag er evigt tacksamma.

Inga kommentarer: