torsdag, augusti 10, 2006

Vad är skillnaden?

Många reagerade över inlägget om att kopiera smycken. Jag har fått hotbrev om att polisnamälas och moralpredikningar så dte inte är sant, ha ha.

Jag måste bara fråga:

Varför är det okej att köpa canada goose och gucci-kopior, men inte att göra en kopia på ett pärlhalsband?

Som inte ens är en kopia. Ingenstans syns en logga.

Så jag är ledsen, det är inte olagligt att göra en sådan kopia. Ni kan inte heller polisanmäla mig för att jag tipsar om det.

Folk syr jämt upp kopior hos skräddare. Ebba von Sydow gör det och berättar om det ofta. När unga tjejer frågar hur de ska ha råd att köpa D&G-klänning svarar hon : "Sy upp den, det gör jag". Ohc vad jag har hröt sitter väl inte hon i fängelse? Och Veckorevyn har väl knappast slutat ges ut? För att inte tala om Lindex som kopierat Mulberry hela våren. Varför skulle det vara förbjudet att göra ett liknande halsband?

Börjar jag däremot producera och sälja det så gör jag något olagligt. Och sätter jag dit en logga är det definitivt olagligt. Men gör jag ett likadant halsband efter bild så får ni ha rejäla kontakter för att kunna få mig fälld.

Jättefint att ni bryr er, men just nu känns det mer som någon slags moralpredikan än som något är menat att hjälpa mig? Ska ni polisanmäla mig varje gång jag kopierar något kommer ni inte få en lugn stund. Senast i går bad jag servitrisen att göra en extra stark latte, som på Coffe house, fast det var på ett annat café. Oj oj oj, vilken brottsling jag är. I förra veckan sydde jag dessutom en kjol med en kinesisk modetidnings framsida som förebild.
Och ska ni kommentera får ni lämna e-post alternativ bloggadress, annars raderas ni.

Inga kommentarer: