måndag, augusti 07, 2006

Ställen jag ska besöka 9

Ritan Park
Ritan är en av Beijings parker, som funnits länge. Jag har bara sprungit igenom den ett par gånger, men tänkte att jag ska ta mig tid att titta lite extra nästa gång. Har även fått tips av Åse att luncha i parken så det ska jag göra.

Jingshan
Kallas även Kolbergeet och ligger precis norr om Förbjudna staden. Här får du den bästa utsikten över Förbjudna staden. En hit är att gå dit tidigt på morgonen eller tidig kväll och se när solen går upp/ner. Det är magiskt att se morgonsolen glimma i Förbjudna stadens guldtak.

Prins gongs trädgård
Prins Gong har varit ganska hatad person i Kina, och har många gånger anklagats för rikets fall. Dock har det visat sig i modern tid att han snarare räddade Kina genom att förhandla med utlänningar. Prins Gong var även far till Pu Yi, Kinas siste kejsare.
Här bodde i alla fall prins Gong, men man får inte besöka bostashuset utan endast trädgården. Den är dock väldigt vacker. Jag tycker att ni absolut ska passa på om ni befinner er i Shichahai.

Inga kommentarer: