måndag, augusti 07, 2006

Det här med shopping

De absolut populäraste artiklarna om Beijing och de flesta frågor jag får rör faktiskt shopping. När det gäller sevärdheter så är det ofta ganska självklart vilka man ska besöka, men när det gäller shopping är det inte lika självklart.

Jag ger rätt friskt med tips men mitt bästa måste ändå vara att se till att ha god om tid på sig och att aldrig gå från punkt A till punkt B. Då kommer ni missa mycket! För på vägen finns nämligen ofta punkt C, D och E som man annars missar.

Jag förespråkar ju att man ska våga åka till Beijing utan guide. Om ni åker med en paketresa, så se till att i alla fall ha ett par dagar ledigt. Att hasta fram och tillbaka med en guide är givetvis givande som sjutton, men ett par dagar till att göra vad man vill är guld värt.

Vägen från Trumtornet ner till Förbjudna staden, Dianmen Daije, är till exempel en guldgruva av småaffärer. Jag springer alltid in i nya där jag köper urbilliga saker. Men om man är stressad och har en strikt plan så missar man allt det där.

Så ta tid på er, slink in lite överallt och var inte rädda!

2 kommentarer:

Anonym sa...

men du är inte smal hur kommer du i kinesiska kläder

Unknown sa...

Hemligheten ligger i att vara 157 cm (kort).

Jag kan bli hur tjock som helst och ändå klämma ner mig i allt:)