torsdag, april 27, 2006

Betalblogg

Läste om det här på en annan blogg och kände att jag måste kommentera det.

Nu börjar betalbloggarna komma. Bakom satsningen står bland annat smsum som erbjöd mig tjänsten för ngn månad sedan. Jag har nog aldrig varit så otrevlig som då, ha ha, stackars säljare. Säljaren skickade ett mejl till mig att han ville diskutera en ny bloggtjänst med mig. Det var fredag eftermiddag så jag skickade ett mejl tillbaka där jag skrev att han fick skicka mer info och sen skulle jag höra av mig på måndagen. Dock glömde jag helt bort att min signatur alltid står längst ner i mejlet med mobilnummer och allt.

Åkte hem till min syster och mitt i fikan med syskonbarnen ringde han. Duktig säljare som på några sekunder drog hur mycket pengar jag skulle tjäna på bloggen genom hans tjänst. Jag var skitsur då jag faktiskt inte sagt åt honom att ringa och sa att jag skulle ringa på måndag. han verkade lite småchockad över mitt ointresse.

Tjänsten gick ut på att jag skulle ha min vanliga blogg plus en särskild inloggningsdel där jag skulle skriva mer privat och ta med de bästa tipsen. Där skulle också frågorna ställas. Det skulle kosta 20 kr i månaden (tror jag, inte helt klar) för medlemmar att läsa mina privata inlägg och sedan skulle det kosta 10 kr att ställa frågor, kommentarsfunktionen hade alltså förvandlats till en betaltjänst. Han hade räknat ut att jag skulle tjäna runt 800 kr i veckan för det här.

Idén är svinbra och perfekt för studenter som behöver extrapengar och har tid att blogga mycket. I gengäld mot den här tjänsten band man alltså upp sig på att man var tvungen att blogga ofta.

Jag sa nej. Dels för att jag inte vet hur länge jag kommer att blogga. Dels för att jag inte vill ha tvånget på mig att blogga varje dag och blogga PK. Dels för att jag gillar min informella blogg. Jag gillar att folk skriver kommentarer hela tiden. Dels för att jag inte ville ha någon "hemlig" del. Vad ska jag berätta där? Det jag vill berätta om mitt privatliv berättar jag om här.

Sen är jag lat som fan. Jag lever ju ett bra liv. Jag reser två gånger om året. Jag shoppar en gång i veckan. Jag bor i en stor trea och äter gott. Jag lägger undan pengar varje månad. Vad ska jag ha mer pengar till?

Det finns nog en liten kommunist inom mig ändå:)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Måste bara säga att din inställning gör mig glad. Jag tycker inte det är fel att tjäna pengar på nåt, men jag tror bloggar kan funka som alternativ media så länge de är gratis. Börjar man ta betalt för dem inkommer snart censur och den speciella röst en blogg kan ha försvinner.

Det är självklart också lättare att lita på info i den blogg som inte är betald, då man vet att den som bloggar inte i alla fall är ekonomiskt bunden någonstans.

Unknown sa...

K: Jga fattar inte dealen med att bara samla pengar på hög. Vad är meningen med att ha pengar man inte använder? Jag lever ju ett bra liv, varför arbeta hårdare för att få en standard jag inte behöver?

Jag "vet" att min blogg hade blivit mycket mer tvingat snäll om jag fick sponsorer. Travelstart som annonserar hos mig nu, är ju min arbetsgivare och jag känner dem. De skulle aldrig lägga sig i mitt privatliv och vad jag skriver.

Anonym sa...

Jag kände det som att jag på något sätt skulle vara lite ego genom att höja både mig och bloggen till skyarna genom en betaltjänst. Det var inte riktigt min grej, även om jag sällan tackar nej till en extra inkomst. ;)

Unknown sa...

Ida: jag tror man mist väldigt många läsare dessutom. För handen på hjärtat, hade man lagt pengar på det?
Bloggar ska ju vara gratis, det är ju hela grejen!

Thérèse sa...

Jag tror också att det hade blivit ganska få läsare på en betalblogg. Dom flesta som läser är faktiskt inte intresserade av att betala. Jag är helt säker på att Linad Skugges betalblogg blir en flopp. Vem vill betala 69 kr för att under fyra månader läsa hennes graviddagbok på nätet? Det finns ju hur många gratis gravidbloggar som helst som säkert är minst lika bra eller bättre än hennes.

Farsan_Baloo sa...

Det är uppenbart att du ska lägga lite av pengarna på solidaritetsbloggen!

http://delameddig.blogspot.com

Unknown sa...

Oj, det glömde jag, jag skänker faktiskt pengar till Röda korset, Läkare utan gränser, PMU, Rädda barnen, Unicef och ett antal småställen runt om i världen (bl.a. ett katthem i Rom).