lördag, april 01, 2006

Modeblogg

Jag borde starta en modeblogg. Förutom en digitalkamera har jag sedan jag fick lön för en vecka sedan köpt:

1 par pumps
2 klänningar
4 tröjor
1 par skor
1 kortärmad skjorta
2 kavajer
4 diadem
3 tjocktröjor
2 linnen

Jepp, jag är en obotlig shopoholic. Men min modeblogg hade blivit så patetiskt tråkig med tanke på att jag skiter i pågående mode. Jag köper kläder för att de är sköna, snygga enligt mig eller varma.

Kanske är det därför jag gillar Beijing så mycket? För att min shopoholicgen får släppa loss?

För Beijing är shoppingparadiset. Jag kan inte gå en meter utan att hitta någonting. Pärlor, jeans, koftor, skor, jackor - allt trycks ner i en egentligen för liten väska. När jag kommer hem till Sverige får jag nästan en hjärtattack när jag inser att halvfula jackor går på 500 spänn. Mina fina vinterjackor jag köper i Beijing kostar 49 kr. Oprutat. Märket heter Lu Te och är en av mina favoriter.
Jag köper mängder av fotvänliga sneakers för 40 kr styck och småskrattar när jag läser att sneakers minsann är det mest okvinnliga du kan bära. Du ska använda bruna stövlar och stoppa in dina stuprörsjeans i dem och ta da! Nu har du blivit en fullvärdig kopia av Ebba von Sydow. En riktig kvinna!
Jag köper mängder av fina skinnhandväskor för en femtiolapp. Expediten bläddrar i en katalog med alla sorters fejkväskor - Gucci, Mulberry, Prada - what do you like miss?. Jag skakar på huvudet och fortsätter leta bland kinesiska skinnväskor. Tre tjejer i 18-års-åldern dyker upp och för första gången på veckor hör jag svenska. Sanna, den där ljusbruna har ju Ebba von Sydow!!! Baywater tror jag den heter!!! De tre tjejerna i likadana fejk-Canada Goose går iväg med varsin likadan fejk-Mulberry. Lyckan strålar ut ur deras ögon, man ser det på långt håll.

Beijing är perfekt för dig som vill frossa i kopior. Men det finns ett annat Beijing också. Beijing har enormt fina kläder, skor och jackor som inte har något västerländskt märke. Fastna inte i kopiorna. det finns mycket annat att frossa bland.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men åh vad underbart det låter med så billiga kläder! Då skulle man ju bli en shopoholic på riktigt, och fy vad ruskigt jobbigt det hade varit att återvända till Sverige med tanke på priserna...

Anonym sa...

hallå! måste bara fråga, jag ska till Beijing (och sen shanghai) i juni. Var hittar jag en ÄKTA mulberry affär i peking? jag har hört att det ska finna ett lite "lyxigare" shoppingstråk där också. vet du var de säljer mulberry? och är de billigar eän hemma men momsen borträknad borde en ex en Bays gå på 6000 i stället får 8000 som jag köpte min första i Sverige för. Har du koll? tack för hjälpen!
Josephine