måndag, april 03, 2006

Sälja pärlor

I och med att jag berättade om att mina pärlor blivit högt värderade har jag fått 100 mejl av folk som vill åka dit och köpa upp ett lager och sälja här hemma. Och de frågar mig om hur man gör.

Jag har aldrig sålt pärlor så jag kan inte ge konkreta tips. Men det funkar som all annan affärsverksamhet, ni får starta ett företag och redovisa det hos staten och betala vanlig skatt. Juvelerare köper inte upp pärlor av privatpersoner utan att köpet registreras, visst finns det säkert ett fåtal men då får ni räkna med att inte få ett särskilt bra pris.

Det går alltså inte att köpa upp ett lager och försöka sälja svart till Guldfynd. Då kommer det bara sluta med att de tycker att ni är skum och ringa polisen. Och det är olagligt att bedriva affärsverksamhet utan att redovisa det till staten.

Inga kommentarer: