måndag, april 03, 2006

SHIT!

Jag tänkte att jag skulle kolla mina pärlhalsband jag köpte den här året, för att jag var så nyfiken på vad det var värt. Jag köper ju mina pärlor på en liten mindre marknad nära Hongqiao och jag har inte haft särskilt stor koll på värdet. Jag har förut värderat pärlor från Hongqiao men det har inte varit särskilt stor skillnad.

I alla fall, efter flera guldsmedsaffärer kan jag nu vara mycket stolt över mitt köp!

Jag köper vanliga pärlhalsband som jag ger bort i present, med ganska stora pärlor. De kostar 35 kr styck hos min favorithandlare.

Vill ni veta värdet?
Det lägsta budet jag fick var på 3600 kr, men de andra låg på runt 5000-6000 kr. Hur coolt är inte det? Jag som hade med mig 20 halsband hem i år hade alltså 100 000 på fickan. ha ha.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ulrika

Låter grymt, jag trodde det mesta var fejk. Vad heter stället nära Hongqiao?

Undviker helst Hongqiao helt enkelt därför att det luktar fan, hål i huvudet att förlägga en fiskmarknad i samma byggnad.

PS. är du i Beijing nu alltså?

Unknown sa...

Det heter också Hongqiao. Det är nämligen det första Hongqiao, det gamla, där man alltid handlat pärlor. Nya Hongqiao byggdes för några år sedan för att föda turister, och precis som du säger, finns det rätt mycket fejk där. Gamla Hongqiao handlar alla kineser på. Bara dte känns lugnande.
Gamla Hongqiao ligger precis bredvid. Det är ett litet, gammalt varuhus med Kentucky fried chicken på bottenvåningen. Omöjligt att missa.
Och där luktar gott! Inte fisk som på nya Hongqiao:) Det beror ju på att det var fiskmarknad på första våningen där från början, men det försvann för nåt år sen.
Nej, jag bor i Lund. Jag turistar bara i Beijing en gång om året.

Unknown sa...

Va? Är fiskmarknaden tillbaka? Såg det nu när jag läste ditt inlägg igen.

Förr var ju hela förstavåningen fiskmarknad:)