lördag, april 08, 2006

Jag älskar kineser!

Jag har berättat tidigare om att kineser inte är de vänligaste människorna i världen (förväntar du dig ett Thailand så känn dig blåst). Kineserna har guld i att vara ohövliga. Inför OS har man startat en kampanj där man ska förhövliga kineserna och göra dem mer västvänliga. Man har startat med lokalbefolkningen, de får inte spotta på gatan eller gå i morgonrock och köpa mjölk på morgonen.
Nu har det kommit till ämbetsmän. Fredrik berättade för mig om vilka regler som alla ämbetsmän måste följa. Bland annat har de fått en lista på meningar de inte får säga, som varit några av de vanligaste svaren när de servat befolkningen.

här är listan på vanliga svar från kinesiska ämbetsmän:

1. Ingen kommentar.

2. Var tyst, sluta tjata!

3. Inte mitt problem, hitta någon annan…

4. Du frågar mig, vem skall jag fråga?

5. Det står på väggen, läs själv.

6. Gå någon annan stans och klaga, vi tar inte i ärenden av den typen.

7. Jag förklarade för dig förra gången, vad gör du här nu?

8. Du har inga bevis, hur skall vi kunna hjälpa dig då?

9. Vi har så mycket att göra, varför tror du att vi har tid med dig?

10. Jag står fast vid min sak, klaga om du vill!

11. Gå någon annanstans om du tror att du har ett "case".

12. Min arbetstid är slut nu, hej då!

Mina favoriter är helt klart 2, 4 och 12. Vilka är dina?

6 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag vet att alla tjatar om vänliga och underbara thailändare men det är verkligen inte min bild. Tyckte att alla bara försökte sälja grejer till överpriser och lura en hela tiden. Jag tycker både kineser och indier är vänligare. Men jag har bara varit i Bangkok , kanske är det bättre på mindre orter.

Unknown sa...

Nej jag måste säga att thailändarnas vänlighet är väldigt uppblåst. Den vänlighet de har är ju ingen ärlig vänlighet, det är säljvänlighet.
Kineser är i s f mycket trevligare. De är trevliga för att de vill det, inte för att de har invant att de ska avguda alla med vit hud.

Anonym sa...

det är alltid lika kul att höra om kineser och deras dåliga uppförande. vad är egentligen grejen med de uppvikta tröjorna på alla businessmän på de allra finaste restaurangerna egentligen? jag har aldrig fattat det där!
för ännu mer klagande är http://www.chinarant.com/china_rant/ perfekta lösningen!

Thérèse sa...

Jag ska väl erkänna att jag bara har varit 4 dagar i Thailand och alla dagar i Bangkok. Visst fanns mycket kul shopping , vackra tempel och det var jättemysigt att åka båt på floden. Men jag blev vansinning på alla taxis och tuk-tuk som ville ta överpriser och körde en till släktingar och kompisars affärer. Jösses vad jag bråkade och skrek på vissa.
Men thaimassagen var underbar.
Det är säkert mer avslappnat på mindre orter och vid ständer, även om det finns påflugna säljare där också är dom ju betydligt färre

Anonym sa...

9, 10 och 12!! hahahahaaa! som kundtjänstmedarbetare blir man otroligt glad av att läsa sådant här. heheheheee våra kunder borde alla skickas till kina...

Unknown sa...

Virvla: Ja jag tycker att det är fantastiskt kul!:)

Eva: Ja, när det gäller försäljning är det nog likadant i hela världen:)