fredag, april 28, 2006

Storlekar

I Kina känner jag mig som en jätte. Jag drar lätt XXL i kläder. No problemas. Jag får alltid ta störsa, största kläderna. Alltid.

Idga började jag undra om samma sak händer här i Sverige.

Förra sommarne köpte jag ett par shorts på HM innan jag skulle åka till Thailand. Jag köpte storlek 38 vilka var ganska stora, men funkade. Jag gillar inte tighta shorts. Jag väger idag fyra kilo mindre än förra sommaren.

Förra veckan beställde jag nya shorts på HM. Jag lämnade nämligen alla kläder jag hade med mig på ett internatcafé där allt skickades till Burma. Funderade ett tag på om jag skulle ta 36, men bestämde mig till slut för att ta 38. Jag gillar inte tighta kläder helt enkelt.

Idag kom shortsen. De var inte tighta. De var för små! Riktigt, riktigt för små, jag kan knappt få upp dem och definitivt inte knäppa dem ens om jag lägger mig på sängen. Jag behöver minst en storlek större, kanske till och med 42!

Hur går det till? När jag gått ner i vikt, borde jag inte få gå ner i storlek istället för att gå upp?

Jag är 157 cm och har ett BMI på runt 22-23, jag är alltså helt normalviktig. Jag är liten. Hur ska en normal person på säg 168 cm komma i HM:s byxor? Ska de få ta Big is beautiful-kläder? Vad sänder HM för budskap när de menar att 24-åriga normalviktiga personer ska ta de största storlekarna och de mindre passar 10-åriga barn!

Nej, jag har varit en trogen kund men från och med idag så bojkottar jag HM. Jag tänker inte köpa kläder från ett märke som tycker att anorektiska tjejer ska vara standard. Aldrig.

9 kommentarer:

Hampus sa...

Själv har jag aldrig behövt besöka HM för att bojkotta det... Bojkottade HM från början... :D

Anonym sa...

Jag är 11 snart 12 år. Är rätt liten och smal. Jag har 38 i HMs kläder. Sjukt!

Anonym sa...

Jag har också märkt att H&M's storlekar har blivit mindre. Hade 36 förra året och nu är jag tvungen att ha 38-40. Kom på att nu kanske felet inte ligger hos mig (att jag har gått upp i vikt och plötsligt ökat två storlekar) utan hos H&M. Tack för räddningen! ;)

Unknown sa...

Hampus: Bra, håll dig borta därifrån!:)

marielle: Visst är det sjukt! Vad är det för ideal vi får egentligen?

Ida: Du är ju sjukt smal och foxy! Om du har 38-40.. ja då är världen knäpp:)

Anonym sa...

storlekarna har ändrats sen förra året. det som var en 38 då är en 36 idag. det är för att anpassa storlekarna till eu.

tänkte tala om det ifall ni inte visste :) en medium är idag strl 40 eller 40/42 så strl 38 är s/m ungefär :)

så det här är inte bara hm utan en storleksförändring som skett sista året å storlekarna är på väg att förändras mera och även inkludera längd och sådant. standardiserade eu-storlekar. vet dock inte hur lång tid det dröjer.

peace out

/k

Anonym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dstorlek

här är länken för resten :) ser att jag hade lite fel. 36/38 är alltså small!

Unknown sa...

K: jovisst men varför i s f finns 32 i damstorlek? och varför är 42 eller 44 den största storleken?

Unknown sa...

44 och 46 finns ju på "big is beautiful"-avdelningen. Sen när är Large big?

Anonym sa...

hmm jag vet inte. jag vet bara att de ändrat. 32 torde vara xxs då. eller så.

har för mig dock att bib haft egna storlekar, eller så är det nån annan affär med sån avdelning för större kläder som har det. typ generous på kappahl eller hmm vad den nu heter på lindex som jag inte kommer på. men som jag har för mig så börjar de stora storlekarna OM på vissa klädfirmors "stora storlekar-kollektion". det är helt snurrigt.

hur som haver... det som förvånar mig är hur vansinnigt dåliga affärerna varit på att få ut att storlekarna ändrats. för jag vet flera som inte fattat det än.

men på många affärer idag går storlekarna upp till 48/50 som då är en xl. så de kanske har byggt ut med ytterligare en storlek nedåt oxå? alltså xxs