måndag, april 03, 2006

Shopping: DVD


När jag är i Beijing köper jag alltid massor av filmer. Det beror på att jag älskar att titta på serier och filmer men avskyr TV. Jag orkar inte med reklam. Jag tycker att alldeles för mycket känsla försvinner när man är i ett spännande Lost-avsnitt och det plötsligt kommer en Ajaxreklam.
Förr hyrde jag jämt film men nu köper jag istället på mig i Beijing. Här är två hyller ur min dvd-hylla som är enorm. En del är köpt i Sverige men mycket är från Beijing. Bland annat:

Filmer:
crash
bröderna grimm
kill bill 1+2
Die untergang
liftarens guide till galaxen
donnie darko
orgazmo
sin city
narnia
corpse bride
big fish
en geishas memoarer
batman begins
timmarna
bad santa
team america
lords of dogtown
lord of war
beijing bicycle
matado
king kong
finding neverland
terminal
kalle och chokladfabriken
big fish
shine
dracula
motorcycle diaries
mon tresor
city of gods
en långvarig förlovning
amelie från montmartre
alexander
passion of christ
supersize me
village
fahrenheit 911
och många fler.... orkar inte skriva fler.

filmboxar (d.v.s. alla filmer i t.ex. en trilogi eller av en regissör
Gudfadernfilmerna
Stanley Kubricks filmer
Sagan om ringen
bruce lees filmer
alla james bond
japansk mangasamling
med flera...

serier:
lost säsong 1
one tree hill 1+2
monthy pyton alla avsnitt
rome - säsong 1
sex and the city shoebox
med flera...

Filmer kostar 10 kr. Boxars pris beror på antal skivor. 20 skivor kostar 200 kr. Jag köper alla mina dvd:er i en liten butik i mini-sidenmarknaden som ligger i Yonganli - tunnelbanestationen vid sidenmarknaden. Bra kvalité och bra priser. Köper du för 500 kr får du 5% rabatt, köper du för 1000 får du 10 % rabatt, 2000 20 % rabatt.

Det finns mängder av ställen i Beijing som säljer dvd:s för 5 kr. Anledningen att jag tipsar om stället ovan är för att de har god kvalité. På många andra ställen kan kvalitén vara väldigt skiftande och hälften kanske inte fungerar. Men stället ovan har bara gett mig fungerande dvd:er. Perfekt med andra ord.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är det riktiga dvd:er? Eller är det lite sämre varianter som är nedladdade?
Antar att det knappast är orginal dvd:er men det finns även kopior som är av dvd kvalité med menyer osv.

Unknown sa...

Det beror på. Är det dvd:er som kommit ut på dvd så är de kopierade, annars är de förmodligen köpta svart. Men det är mycket bra kvalité, ibland bättre än de man köper. De har menyer med fyra olika textningar och extramaterial.

Kopieringen i Kina är ju inte alls som här hemma. Det är organiserade fabriker som gör dvd:er precis som riktiga.

Jag köper rätt många boxar till kompisar när jag är där och har jämfört med mina egna som jag köpt i Sverige. Ingen skillnad. Lika bra kvalité, är på pricken likadana utseendemässigt och innehåller samma menyer och material.

Det ligger mycket pengar i dvdindustrin i Kina och de köper ofta originalen svart av någon på filmbolaget.
Det märker man då det ibland finns med bortklippta scener och extramaterial som aldrig släppts på dvd:erna i affärerna.
Ett exempel är Lost som jag köpte i år. På min dvd fanns det en hel skiva med bara bortklippta scener som aldrig kommit ut. I och med att scenerna inte ens finns att laddas ner på internet inser man ganska snabbt att det inte är helt rätt.
Har även fått ett par dvd:er som börjat med texten "THIS MUST NEVER LEAVE WARNER BROTHERS".

Anonym sa...

Vi har t o m köpt en som är filmade i en biosalong. Man kan se hur en person reser sig och skymmer bioduken... Fast det har var en film som precis haft premiär, och de sa "bad copy" i butiken så vi fick den för 3 kuai.

På tal om försäljningsställen för DVD och CD: jag kan rekommendera Tom's DVD som ligger nära Holiday Inn Lido (nära ligger även den lilla Gold Street Market för dem som söker en mindre men lugnare marknad. De brukar vara noga med att plocka fram bra kopior och man kan komma och byta utan problem.

Anonym sa...

Låter härligt det där. Blir genast sugen på att åka till Beijing, verkar vara ruskigt billig och bra shopping.