onsdag, april 26, 2006

De fem punkterna

För att förklara lite mer ingående vad Hollander menar med exotism så skriver jag här de fem punkterna som återkommer hela tiden.

Länder som intellektuella 1928-1978 sympatiserade med följde de här fem punkterna:
1. They had to be relatively distant or poorly known
2. They had to be revolutionary or post-revolutionary societies, dedicated to some kind of semi-utopian goals to radical social transformations
3. They hade to be claimants of some variety of the Marxist ideological legacy
4. They had to be and were hostile to the United States and most Western countries
5. They had to have a victimized and underdog image.

Stämmer rätt bra in va?

s. 21-22

3 kommentarer:

Anonym sa...

hmm misstänker att det är lite pga det här som che guevara hyllas så fasligt mycket av vänsterfolk. även pacifister går ju med che-tröjor och för ett tag sen var det ju t o m modernt i vanliga butiker.

jag menar: de flesta som hyllar che har inte en jävla aning om vad han sysslade med. han mördade bland annat massa anarkister. samma sak idag bland vänsterfolk som hyllar cuba, samtidigt som de klagar på att sossarna är sovjetliknande. tjoho...

men jag ska inte snacka, jag tycker ju morales och chavez är jättespännande ;)

dock blir det väl lite snävt att tänka att det är just vänsterfolk som har de här tänkesätten. det finns säkert liknande exotism för högern. men den vet jag inte så mycket om dock.

Unknown sa...

Ja säkerligen finns det samma där, men jag kan ingenting om högerrörelsen!:) Det är ju tack vare min uppsats som jag läser sånt här. hade dock varit kul att veta.

Anonym sa...

då måste jag ju fråga: var står du själv politiskt? om du nu är så intresserad av vänsterrörelsen (eller iaf en specifik den av den menar jag) så borde du ha åsikter om det oxå? ;)

min vanliga nyfikenhet :D