onsdag, april 26, 2006

Hot

Något jag ofta får skickat till mig i mitt jobb är hot. Absolut inte dödshot eller något som påverkar mitt privatliv utan snarare hot om att smutskasta mig.

För ett tag sedan uppstod en diskussion bland unga killar på BP. De var trötta på att tjejer tittade på dem med avsmak och att de blev beskyllda för att vara pedofiler när de var i Thailand. Att de lekte med barnen berodde ju på att de ville vara snälla, inget annat. Ganska snart fick jag upprörda mejl om att diskussionen skulle läggas ner. Jag sa nej. Visst kan det vara en känslig diskussion om pedofili, men vanliga killar ska få försvara sig.
Ganska snart fick jag ett hot att om jag inte stängde ner diskussionen skulle de starta en diskussion på BP och göra hemsidor där de krävde att få mig avskedad för att jag var en äcklig pedofilälskare.
Jag stängde aldrig diskussionen. Någon sådan sida uppstod heller inte. Vi har yttrandefrihet i Sverige.

För ett år sedan fick vi ett mejl av en kille som blivit smutskastad på BP. Vi tog bort inlägget direkt och raderade det från vår server. Tyvärr hann google cacha det innan och man kan på så sätt se det om man söker på hans namn.
Igår fick jag ett mejl av honom att vi kommer att polisanmälas för att vi inte tagit bort inlägget. Jag svarade lugnt att vi tagit bort det, det kan han själv kolla. Enda sättet att få bort det är att kontakta google.com.
Då skrev han tillbaka att om vi inte tog bort det NU så skulle han förutom polisanmäla oss och dessutom baktala oss på sidan och skriva elaka saker om oss.
Ungefär lika givande som att anmäla Ving för att du ätit en dålig hamburgare på McDonalds. Vad ska vi göra? Vi kan inte gå in i googles server och ta bort det. Enligt honom hade hans advokat sagt till honom att han skulle anmäla oss. Vilken strålande advokat.
Jag skrev tillbaka att han gärna får polisanmäla oss om han mår bättre av det. Det enda som kommer att hända är att fallet läggs ner efter någon timme.

En skribent hotade mig också nyligen med att dra in alla hans texter om jag inte publicerade alla hans 22 bilder till en text på 2000 tecken (cirka en A4). Till en så kort text använder vi ungefär tre bilder.
Jag sa till honom att det var upp till honom om han vill dra in sina texter.

Såna här mejl får jag dagligen. Människor som inte får sin vilja igenom blir mycket arga.

Summa summarum: Du kommer ingenstans genom att hota mig. Aldrig någonsin.
Oftast passar personen på att skriva hur jävla dåliga vi är, hur inkompetenta vi är, hur dåligt vi betalar våra skribenter etc. Du kommer heller inte längre med att skriva sådant till mig.
Jag är ingen osäker liten tjej som du kan hota för att komma dit du vill. Du kommer dit du vill genom att bete dig vuxet och ha ett moget samtal med mig. That's it.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sjukt hur folk beter sig egentligen! Det är bara att fortsätta att stå på sig.

Anonym sa...

Yo go, Ulrika! :)

Anonym sa...

Stå på dig Ulrika! Ditt arbete med BP är kanon och det säger jag inte bara för att du är min redaktör utan för att jag tycker att hemsidan har dig att tacka när det gäller mycket!

/Emil

Unknown sa...

tack vad ni är snälla!

Men jag är allergisk mot sådant beteende. Jag är väldigt lätt att komma överens med och flexibel men när folk börjar hota så blir jag så förbannad. Det är verkligen inte ett bra sätt att diskutera något med mig:)

Cliff Hanger sa...

Bra talat! Det blåser visst lite på toppen när man är chef. Så bra då att du står stadigt med fötterna på jorden och inte blåser omkull av hot. :-)

Han som blev sur när han inte fick med alla sina 22 foton - kommer han få fler texter publicerade?

deeped sa...

Den där snubben hade det inte riktigt sandat ända fram... inte hans advokat heller...