tisdag, juni 06, 2006

Annika tipsar

Annika, som bland annat skrivit på backpacking.se om Beijings shopping skrev några tips om vilka sevärdheter och saker man MÅSTE göra vid en resa:

"Såg att du fick frågan kring vilka "måsten" som man skall beöka om man är i Peking.
Skriv in Gå Gå gå Gå detta är ett måste, på bakgator/hutongområden mm. Jag har aldrig gått vilse men vad mycket jag fått sett som jag inte hade gjort om jag åkt med turistbussar eller åkt tunnelbana och bara gått på de "stora turistområdena"!
Ett roligt tips är att ta tåget upp till Badaling, jätteskoj man är nästan alltid ensam turist. Tåget är modell äldre, med betoning på äldre. Folk äter/röker/sover/har husdjur med sig, helt enkelt en urkul resa istället för "snabbt-upp-till-muren-och -sedan-tillbaka
"Sedan att man "angriper" förbjudna staden genom att först ta Jingshan parken (östra entrén) kollar in morgongymnastiken, bestiger kolberget?! Man ser hela förbjudna staden uppifrån, när solen lyser på taken är det så vackert så! + att det finns en fräck Buddha figur som jag brukar tända rökelse till och skänka några tankar till (är inte troende, men skulle jag välja någon religion skulle det nog blivit konfuismen (stavas det så?) Sedan går man in i förbjudna staden norra porten, man vinner på att det är mindre folk denna vägen"

Bra tips som jag också rekommenderar!

Inga kommentarer: