torsdag, juni 22, 2006

Tålamod

Ha ha, fick mejl idag av en läsare som handlat hos en av mina favoriter nere på Qianmen.

Försäljaren är en ganska ung tjej, runt 20 år, som säljer sjukt snygga och billiga jackor. Jag har köpt alla mina vinterjackor där för 49 kr. Tipsade nyligen en läsare som åkte dit som trodde att jag skämtat om försäljarens beteende, men hon insåg ganska snabbt att ja gsnarare tonat ner det i mina berättelser.

Försäljaren Ming (kommer inte ihåg vad hon heter så jag kallar henne Ming) är enormt på. Allt du råkar snegla på börjar hon prångla direkt. Hon använder även en teknik att hon går närmare och närmare tills du står i ett hörn och inte kan ta dig ut ur affären. Det finns ingen återvändo. Du måste helt enkelt handla.

Om du börjar prata svenska eller något annat språk hon inte förstår medan ni dealar (t.ex. om man frågar om någons åsikt) så slår hon en med ett riktigt knytnäveslag på armen medan hon skriker "Speak english, don't be rude!". Och nej, hon slår inte tjejsvagt. Till och med Gustav hade ett stort, lila blåmärke på överarmen när vi var där.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, hon låer ju helfestlig. Hoppas jag får chans att handla hos henne nångång.

Unknown sa...

Ha ha, ja första gången är hon lite småskrämmande, men sen blir hon bara rolig:)

Anonym sa...

Engelska uttrycket "hard sell" får en ny dimension :)

Anonym sa...

Bra taktik det där, puckla på potentiella kunder.. :)

Unknown sa...

Anders: ha ha, minst sagt. Grejen är att det inte är särskilt ovanligt att försäljare slår till en i Beijing. Har hänt flera gånger:)

Ellinor: ha ha, ja det är jäkligt osvenskt, men ganska roligt sådär i efterhand:)

Anonym sa...

Blev själv slagen på armen flera gånger när jag handlade i Qianmen. Första gången blev jag lite chockad, men efter ett tag blev det mest roligt. Men dom små tjejerna har en jäkla kraft i sina slag! ;)

Unknown sa...

Nicklas: Ha ha, ja det är inga tjejslag man får på armen, de drämmer till rejält!

Anonym sa...

Låt säga att man är en affärsman på besök i Kina. Man blir slagen på armen av en nitisk försäljare. Bör detta då klassas som en arbetsskada?