måndag, juni 05, 2006

Dyra kläder och barnarbete

Blogger har inte fungerat idag och det är orsaken till min frånvaro.

Jag kollade i Ebba von Sydows bok Ebbas stil och insåg varför jag gillar Beijing. Jag är en SNÅLJÅP!
Jag hade aldrig kunnat lägga 3000 kr på jeans. Jag gnäller ju över att HM-jeansen kostar 400 kr. Det finns inte i min värld att betala så mycket pengar för ett plagg. Oavsett hur bra lön jag kommer ha i framtiden så kommer jag nog alltid ha svårt att köpa sådana kläder, för jag fattar inte kvalitésnacket.
Jag budgetshoppar och mina kläder har inte dålig kvalité. Visst har jag ett par dyrare plagg, men jag skulle inte säga att de är så särskilt exceptionella.
För en svensk är priserna perfekta i Beijing. 60 kr för jeans. 50 kr för vinterjacka. 40 kr för sneakers.

Och ja, jag vet att det finns en risk att barnarbete kan förekomma när kläderna är så billiga. Det mejlar ni mig om varje gång. Men ska jag vara ärlig så tycker jag att många svenskar är hycklare. Men hur tror ni förhållandena är i Bangladesh och Kambodja är, där H&M har fabriker?
Äter ni på MacDonalds? Ha då i åtanke att figurerna som följer med i Happy Meal görs av barn världen över. Sportar du i Adidas och Nike? De har båda använt sig av barnarbete. Till och med vårt eget mysiga IKEA har visat sig använda fabriker där flitiga barnfingrar gör fina tyger.
Bara för att en vara säljs i Sverige betyder inte det att den är gjord här.

I Kina så förekommer fortfarande barnarbete, men man ska ge kinesiska staten en eloge för allt arbete de lagt på att få bort barnarbete. De flesta varorna som görs av barn pågår illegala fabriker, t.ex. där man tillverkar kopior. Därför köper jag inte kopior i Kina. Vanliga legala, kinesiska fabriker följer kinesiska lagar.
(Det roligaste är att när Kina satte in noll tolerans mot barnarbete, så flyttade HM sina fabriker till bangladesh och kambodja. Konstigt? Oh ja).

Jag vet ju att kinesiska staten jobbar hårt mot barnarbete. Det kanske låter dumt, men för mig känns det tryggare att köpa kläder från Kina, där barnarbete motarbetas, än kläder från Bangladesh och Kambodja, där regeringen inte verkar bry sig.

Jag gör vad jag kan för att inte köpa varor som producerats av barn.

Döm inte mig om du själv springer runt i HM-jacka från Bangladesh och äter Big Mac.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Klædpriser ær det enda i sverige som inte gått upp de senaste 10 åren. Efterfrågan på billiga klæder går hand i hand med barnarbete, och det ær dærfør vi ska acceptera att køpa dyrare klæder.

Unknown sa...

Anonym: Nja så enkelt är det faktiskt inte.
Om vi ser på Sverige så finns ju både Gina Tricot och Vero Moda som tillverkar sina kläder i Norden och håller samma priser som HM trots sin etiska produktion. Nike och Adidas så är mycket dyrare använder sig däremot av barnarbetare.

Ser vi på Kina så förekommer barnarbete oftast i illegal verksamhet, d.v.s. vid tillverkning av kopior. Plus att en hel del västerländska använt sig av barnarbetare, det ska man inte sticka under stolen. Dessa kläder är DYRARE än vanliga kinesiska kläder som tillverkas legalt och enligt kinesisk lag (d.v.s. arbetarna måste vara 18 år, de får pension, sjukvårdsförsäkring och reducerat boende).

Så att bara gå efter att "dyrare är bättre" är lite för enkelt.

Men till din glädje kan jag berätta att jag idag köpte en klänning för 1300 kr från Randiga rutan som gjorts i Sverige!:)

Anonym sa...

Om du vet att det finns en risk att de billiga kläder du köper är tillvekade av barn, varför köper du dem då? Jag ser inte logiken i att du anger som skäl att H&M's kläder tillverkas i andra länder där barnarbete förekommer i stor utsträckning. Varför ska du ta risken att "stödja" barnarbete bara för att jag sportar i Adidas och käkar Big Mac?

Unknown sa...

Jimmi: Det jag menade är att det finns stor hyckleri i Sverige. När jag köper vanliga kläder i Kina, tillverkade legalt, så är risken slim att det ska handla om barnarbete. Risken att du däremot stödjer barnarbete är betydligt större om du sportar i Adidas och äter på McDonalds. Ändå får jag hela tiden långa mejl om att jag stödjer barnarbete, vilket jag aldrig gjort.
Jag väljer bort alla märken som använder sig av barnarbete.

Anonym sa...

Det är bara ett symptom på globaliseringen.

Allt är till salu, till och med organ...

Sale of Human Organs in China
http://www.state.gov/g/drl/rls/rm/2001/3792.htm