lördag, juni 10, 2006

Backpackers

Jag blev ganska förvånad för några dagar sedan när jag läste ett inlägg hos en annan bloggare och kommentarerna under inlägget.

I inlägget och i kommentarerna målas backpackern upp som en knarkare med noll intresse för landet han/hon är i. Det är inget ovanligt, många verkar tro att det är så.

Jag blir alltid så chockad när jag läser sådana inlägg, mest för att jag aldrig förstått generaliserngar och mytbildning, men framför allt för att "Jag är bättre än du"-tänkandet bland resenärer är så vanligt. Hon som skrivit inlägget är i och för sig himla snäll och förstående och väntar innan hon dömer någon, men bland många andra finns tyvärr en tendens att man dömer långt innan man lär känna någon.

På backpacking är det alltid, alltid, alltid diskussioner om turism, non-stop. Och man ska absolut inte vara mainstream. Väljer du att bo på Khao San Road - well, då kan fu inte förvänta dig något annat än att bli hånad. Att åka till Thailand över huvud taget ses som charter. Istället ska man åka till Sydamerika, Nepal och Burma. Att åka till ett land för att festa eller shoppa - ha ha, förbered dig för att bli hånad!

Hela tiden finns en "Jag är bättre än du, jag är en sannare resenär"-tanke med. Man sätter själv upp reglerna för en riktig resa, och de som inte följer dem klankar man ner på.

Och nej, backpackers är inte mer knarkare än andra resenärer, det är bara plain fördomar.
När jag var yngre jobbade jag på Rhodos, chartersyndens näste. Det fanns inte en backpacker så långt ögat kunde nu. Fanns där knark? Löjligt mycket. Knark såldes överallt och överallt tog man det. Jag kommer ihåg att toalettet på ett stort disco kallades linan, för alla drog linor heroin på toaletten.
Ett annat exempel är festivaler. Inte en backpacker i siktet där heller. Mycket knark? Skojar du eller? Knark var man än tittar.

Nej, jag köper inte den fördomen, lika lite som jag köper andra fördomar.

"Jag är bättre än du" sträcker sig över hela resbranschen. Jag ser det hela tiden i bloggvärlden. Det sticker i mångas ögon att jag ligger högt upp på bloggtoppen trots att jag inte bor utomlands. Jag har sett många diskussioner i resebloggares kommentarer där jag behandlas. Hallå, people, det här är en blogg! Och bloggtoppen är bloggtoppen! Ta det lite lugnt! Vad betyder en plats på bloggtoppen? Just det, nothing.
Jag kan bara tänka mig hur mycket det kommer snackas nu när jag börjar blogga på Travelstart. Och jag bara skrattar.

2 kommentarer:

Me sa...

Jag har mött många backpackers i Thailand men inte heller sett några som höll på med knark. De flesta verkade vara nykterister, eller så uppskattade de den lokala ölen, Singha,, vilket jag också gör.
Däremot så finns det desto fler missbrukare runt omkring mig, i min bransch, och de är inga backpackers, utan kostymnissar.

Unknown sa...

Japanese: ha ha, jag gillar också singha!
Insåg för en tid sedan att man faktiskt kan köpa dne här i Sverige, men ganska dy, 16-17 kr.
Nje, jag tror hela knarkarbilden är ganska överdriven. Det finns nog knarkare bland alla resenärer.
Vilken bransch arbetar du i?