lördag, juni 03, 2006

Bloggen är mytomanens värld

Kompis: Ulli, jag har hittat världens drömväska som jag ska köpa!
Ulrika: Nej, vad kul.. vad då för nån?
Kompis: En Hermes Birkin!
Ulrika: Ehhh... en kopia eller?
Kompis: Nej, en riktigt, har sett jättemånga modebloggare som har en!
Ulrika: Ehm... vet du vad en sån kostar och hur lång väntetid det är?
Kompis: Nej, men det kan väl inte vara så farligt.
Ulrika: 55 000 kr och minst två års väntetid. En begagnad kostar ofta mer för att folk vill inte vänta i två år.
Kompis: VA???? Men hur FAN kan folk ha en sån???

Ärligt, om någon har en Birkin och inte är kändis, mediaprofil eller äckligt rik så kan ni nog lugnt räkna med att det är en Thailandskopia. Man har inte råd att köpa en Birkin bara sådär, eller ens möjlighet. Till och med kändisar har ofta väntetid.
Jag läser inga modebloggar och har aldrig sett någon som hävdar att de har en, men jag hade nog tagit påståendet med en nypa salt.

Men, bloggvärlden är den perfekta världen för en mytoman i många lägen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. I veckorevyn hypade Ebba kring en känd modebloggare, S. Hon är jättehäftig för hon äger både en Fendi spy och en Hermés birkin, tjejen är 16-17 år..
Och vad jag vet har hon köpt båda från Ebay...(?)
Hur äkta väskorna är förblir ett mysterium.

Unknown sa...

A: aha, det kanske är där det kommer från då? Jag läser sällan eller aldrig modebloggar så jag hänger verkligen inte med i svängarna.
Men 55 000... vem lägger ens det på en väska???

Anonym sa...

Hermés Birkin är en typisk "status-symbol" för the rich and fabulous. Ju kortare väntetid, ju mer credd och mer "viktig" anses man vara. En del menar dock att denna mytomspunna väntelistan inte existerar utan finns för att hålla vissa (mindre viktiga människor) borta från den exklusiva kretsen..

Men som sagt, jag tror inte på Birkins som flyter runt på Ebay..

Unknown sa...

Ha ha, hur rik jag än blir så kommer jag nog ha svårt att lägga 50 000 på en väska, jag är alldeles för snål:)

Thérèse sa...

Jag vet inte ens vad en Birkin är , nåt märke förstår jag ju men jag har aldrig hört talas om det...

Anonym sa...

Ebay is the SHIT om man vill köpa (fynda!) äkta märkes väskor. Japp. Så är det. Lovar. Den är jätteäkta!