fredag, juni 16, 2006

Puh

"Du är totalt värdelös och talanglös och kan inte skriva, men tack ändå". Ungefär så känns det att säga till skribenter att de inte får skriva på BP.

Och folk blir så ledsna. Det är så trist. Hade jag kunnat så hade jag tagit allihopa, men det kan jag inte.

Jag får 10-30 mejl om dagen av människor som vill skriva på BP. Det handlar knappast om pengar, vi har precis börjat ge en liten peng, förr skrev man alltid gratis. Nej, det handlar om exponering. Vi har runt 100 000 besökare i månaden. Vagabond har 35 000 läsare. Journalister vet hur viktigt det är att synas för att få bra jobb. Vi fungerar litet som en språngbräda till resjournalistiken.

I alla fall, jag har fått ungefär 150 ansökningar bara den här veckan. Jag har värvat en... En tjej som bor i London som jag verkligen tror kan lyckas.

Och varje gång jag ger ett nej så känner jag mig verkligen, verkligen elak.

7 kommentarer:

aspungen sa...

hmm intressant. jag är ju journalist men jag har aldrig tänkt tanken att exponera mig på bp på det viset. fast vore ju synd att säga att jag är inriktad på resjournalistik :D

men det dräller av människor som vill "jobba med media" och när jag läste till journalist var det några stycken som var väldigt sugna på att bli resejournalister. men jag undrar hur stor marknaden verkligen kan vara? vad ska man liksom med tidningar till när man har forum? visst man kan få flashigare snyggare uppslag och sånt och slipper sitta framför datan, men när det kommer till info är ju forum å artikelsök på bp överlägset.

jag väntar för resten med spänning på den där faq-en som ska komma med säkerhet mm. börjar den bli klar snart eller är det jag som varit för blind för att hitta den å den redan är där? :O

men är alla skribenterna liksom anställda eller är det vissa som bara skriver en artikel å sen ingen mer å får även de betalt?

Unknown sa...

Usch vad jag kommer att låta bitter nu, men nej, det finns knappt någon marknad för resejournalistik, men många drömmer om det. Jag tror att det är därför de dras till BP, det finns ju inga andra arenor.

Gud ja, faq:n om säkerhet bara växer. Den skulle ha lagts upp förra veckan, men Mattias slutade. Eller ja, han slutade 31 maj, och berättade det för mig 10 juni. Nu är det panik på BP så vi måste anställa ngn ny. Men jag lovar att det ska komma upp så fort som möjligt!

På lördagar och söndagar är det icke-betalda, icke-anställda skribenter som skriver, som bara vill skriva 1-2 artiklar. I o m att vi betalar sociala avgifter etc så vägrar jag anställa ngn för en artikel. Det är alldeles för mycket pappersarbete för en ynka artikel:)

Sen är det kul att kunna få in så många.

aspungen sa...

så artiklarna på helgerna har folk skrivit gratis å de på veckorna har fått betalt?

eller har jag missuppfattat igen?

måste ni ha en ny kodare nu då alltså?

Unknown sa...

Ja, fast det är lite löst ibland:) Åse som skrev idag till exempel är inte betald, medan Daniel som publiceras imorgon är betald. Lättast skillnad är det att se efter om det finns bilder. Obetalda har sällan några bilder i artiklarna.

Jepp, det är lite panik just nu på BP. Eller ja, lite är en grov underdrift, det är stor panik. Mattias skötte ju ALLT som hade med programmering att göra.

aspungen sa...

aha, jag förstår :)

verkar minst sagt kaosigt på bp nu. hittat ny kodare?

Unknown sa...

Nej, vi letar. förhoppningsvis snart:)

deeped sa...

Du kan anställa mig som hit-man. Jag älskar att påpeka för folk vilka fel de gör, hur usel kvalitet det är på texten och vad de borde skriva istället ;)