söndag, juni 11, 2006

Mina modetidningar är slut!

När jag är i Beijing köper jag med mig en radda med modetidningar, medan Gustav föredrar att köpa fototidningar och serier. Alla mina vänner tycker att det här är jättemärkligt då jag förstår noll kinesiska tecken, men det är ju bilderna jag gillar!
Jag har alltid varit väldigt paradoxal när det gäller modefrågan. Jag gillar att sy, hela min barndom gick åt till att rita klänningar (jag hittade till och med på namnet på mitt "modehus" och anställde alla mina barbiedockor) och jag är en sucker när det kommer till modets historia.
Samtidigt läser jag sällan eller aldrig modetidningar, skulle aldrig betala 2000 för ett par jeans och har aldrig koll på vilka trender som är inne.

Men att köpa kinesiska modetidningar är så himla roligt för de ger en inspiration och är ovanliga. Öst möter väst i en galen kombination. Kinas fashion snappar upp mycket av de västerländska trenderna, men gör dem ofta till egna. De senaste åren har jag sett hur subkulturer föds bland ungdomar (dock inte lika galet coolt som i Japan, men ändå häftigt!).

Så åker ni till Kina och gillar mode, hooka några modetidningar och kolla in vad som gäller i Kina. Jag är helt övertygad om att det inom några år kommer att slå även i Sverige.

Mina modetidningar är sönderbläddrade och jag har insett att det är dags att införskaffa några nya snart. Tills dess får jag kolla på bilder från Beijing fashion week.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mkt kostar en sån modetidning ungefär?

Unknown sa...

Runt en tia. Fats det är i Beijing så klart! Tror inte att de går att få tag i här!